Wednesday, November 21, 2012

Ombak di Facebook

Assalamualaikum. Hello Ebelibadi. 

Hari ni aku nak story sikit tentang ombak yang melanda laman sosial yang amat di minati ramai sekarang, FACEBOOK. Bila sebut je 'facebook' mesti semua orang tahu. Even mak cik yang dok juai perkasam tepi jalan tu pun tahu, siap suruh add lagi. "Add ler mak cik, Mak Montel."Itulah antara perkataan yang keluar dari mulut mak cik tu. HAHA, okay, bergurau -_-

Kenapa aku kata OMBAK? Hal ini kerana status yang di keluarkan oleh para pengguna fabebook bagaikan ombak. Apabila terkena ombak di tebing kiri maka kanan pun akan terkena. Betul kan?

Mari tengok antara contoh-contoh ombak status yang melanda facebooker sekarang.

1. Anak panah
Aku pun hairanlah, sudah menjadi ikutan facebookerz kini dengan membuat status menggunakan anak panah. Anak panah ni di gunakan untuk menunjukkan urutan cerita yang ingin dia sampaikan itu. Tapi, hampa semua tau dak, ada keburukan anak panah ni?
Aku penah jumpa soalan BM yang meminta calonnya menukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. Aku just takut hampa jawab gini ; Pak Ali makan. Anak panah. Perutnya penuh. Anak panah. Dia sakit perut. Anak panah. Dia masuk bilik air. Anak panah. Bunyila sesuatu yang jatuh. Haha. Pastinya anda tidak mahu anda melakukan kesalahan yang kecil sebegini, kan?

2. Pray for Gaza
Yeahh, aku tahu semua org bersimpati dan sedih dengan keadaan yang menimpa saudara Islam kita di sana. Pasti kita juga ingin membantu mereka namun apa lah daya kita ni, so, hanya doa sahaja yang kita ada. Namun, ada sesetengah facebookerz yang hanya mengikut arus ombak itu. Bila org post gitu, dia pun mula post juga tapi dia tidak menghayati apa yang dia share itu. Org macam ni patut tembak je. Petiewww....!

3.Iloveyou
Okay, aku paham hampa nak luahkan perasaan kepada si dia. Okay, aku paham hampa tak berani face to face sebab tu luah kat fb ja dengan harapan si dia 'like'. Haha. Okay, pengecut. Emm, kebanyakan pasangan 'couple' berasa teruja dengan status sebegini. So, depa pun cuba jugak. Omg, cuba hampa bayangkan berapa banyak pasangan 'couple' kat fb? Kalau lah semua pasangan tu update status 'iloveyou' ni. Hampa nak rasa apa? Haha...Haiyoooo.. -_-

4.Tips mudah
Sekarang ramai yang suka bagi tips yang amat mudahhh...Namun karut semua! Ada ka pulak dia bagi tips untuk laki yang nak tarik perhatian perempuan dgn meragut beg tangan perempuan tu. Hahaha. Kalau hampa baca mesti tergelak :D

5. Cerita karut.
Org yang share cerita karut lagu ni memang mulia. Aku tau pasaipa dia share cerita karut lagu ni. Dia berharap org akan gelak seperti mana dia ketika mula mula baca. Mungkin dia berasa terhibur dgn cerita karut tu lalu nak org len pun turut terhibur. Dan yg jelas aku pun turut terhibur :)

6. Via BlackBerry
Mungkin org yg via bb ni rasa hebat bila dapat online guna bb. Tambah tambah yg hotstuff, lagi lah tambah hot kan? Namun, kesian la kat org yg hanya guna Nokia 3310 dan lain lain macam aku ni. Apasai takleh via Nokia 3310 ehh? Baru syok tengok sapa lagi hebat bila jatuh. Hahahaha

Dan yg akhirnya...

7. Aku ada, kau ada?
Aku ada bini, kau ada? Hahahaha, memang jadi ikutan status gini. Kadang kadang macam perli pulak. Yelah, bayangkan org yg tak ada benda benda tu semua. Mesti rasa patah seribu punya kan. Tapi aku tak penah jumpa lagi org yg post status gini; 'aku ada otak, kau ada? ' Kuang hajo noo org gini. 

Oklahh, cukup sampai sini. Minta maaf kepada sesiapa yang terasa. Aku cuma boring malam ni so, aku buat investigation terhadap friend(s) aku kat fb, and ini la jadinya. haha. Tiada kaitan antara yang hidup atau mati. Aku hanya merepek k. Goatbai!

No comments: