Thursday, November 15, 2012

Masih adakah cinta buatku ?

Masih adakah cinta buatku ?

Bunyi ketukan di pintu kedengaran bertalu talu. Kaisara tidak mengendahkan bunyi itu sebaliknya memandang  telefon bimbitnya dengan sayu. Message yang diterimanya tadi di buka  kembali.

Kita perlu berpisah, setakat ini saja hubungan kita. Aku sudah menjumpai perempuan yang lebih cantik dari kau dan boleh memberi segala galanya lebih dari kau. Jangan cuba hubungi aku lagi. I don’t need u anymore ! Bye :P”

Sakit sungguh hatinya, lelaki itu adalah lelaki yang kesembilan pernah menjalinkan hubungan dengannya.  Kenapa semuanya curang ? Dia sudah cukup setia disisi mereka tetapi mereka memulangkan paku kepadanya malah hanya mahukan duitnya.

Ya benar, Kaisara adalah anak Tan sri Hamdan, pengusaha minyak yang amat terkenal di situ. Selama ini setiap insan yang menghampirinya hanya untuk kemewahan yang ada padanya. Walaupun dia seorang yang amat bersosial tetapi maruahnya tetap perlu di jaga bukan untuk di ragut dengan mudah.

Kaisara bingkas bangun membuka pintu bilik kerana tidak tahan dengan bunyi bising di luar. Kelihatan mama dan papanya sedang bertikam lidah. Air mata Kaisara mengalir laju, sampai bila keadaan ini akan berterusan? Melihat ibu dan ayahnya bergaduh bagaikan hobi untuknya kerana hampir setiap hari mereka bergaduh. Hidup Kaisara mewah tetapi keluarga mereka tidak kaya dengan kasih sayang.

Kaisara berlari keluar tanpa mempedulikan ibu dan ayahnya. Dia harus pergi dari situ, tempat yang bagaikan neraka buatnya. Untuk apa tinggal di tempat mewah sedangkan hidup tidak bahagia ?
Setelah menahan sebuah teksi, Kaisara meminta untuk ke bandar. Sampainya di sana dia berjalan tanpa arah tuju. Hatinya sakit, hatinya penuh dengan luka, kepalanya kusut dengan berbagai persoalan. Tiba-tiba..Allahuakbar…Allahuakbar..azan berkumandang dengan syahdunya.

Langkah Kaisara terhenti, jiwanya yang tadi kusut kembali tenang. Dia melangkah ke masjid berdekatan. Kemudian dia duduk berteleku di suatu sudut bahagian perempuan dalam masjid itu. Kaisara dapat merasakan dirinya amat tenang apabila berada di situ. Dia memejamkan mata sambil menghayati nyanyian azan sehinggalah bahunya di cuit lembut.

“Kaisara, awak buat apa kat sini ?” Kaseh, rakan sekolahnya bertanya. Kaisara hanya merenung Kaseh yang berada di depannya. Dia tidak rapat dengan Kaseh walaupun mereka satu tingkatan kerana Kaseh antara pelajar yang mengambil kelas aliran agama dan bertudung labuh. Tanpa berfikir panjang Kaisara berkata, “saya nak solat tapi saya tak tahu dan saya tak ada telekung.” Entah mengapa soalan itu yang keluar dari mulutnya.

Kaseh tersenyum kemudian dia berkata, “marilah, awak solat ikut imam dulu kat sini nanti saya ajar awak. Telekung dah disediakan.” Kaisara pantas mengangguk lalu mengukirkan senyuman.
Kaseh mengambil keputusan untuk mengajak Kaisara pulang ke rumahnya setelah mendengar cerita Kaisara. Tambahan pula, Kaisara tetap berkeras tidak mahu pulang ke rumahnya walaupun di pujuk dengan baik oleh Kaseh dan hari juga makin malam.

Kini, Kaisara dapat merasakan  Kaseh adalah manusia yang mulia. Kaseh menerangkan tentang apa sebenarnya Islam. Ya, Islam is the way of life. Kaseh mengajarnya cara-cara untuk solat dan banyak lagi perkara asas dalam Islam. Kaisara seperti budak sekolah rendah yang bertanyakan soalan soalan yang bodoh tetapi dia tidak kisah kerana dia betul betul ingin tahu.

Kaisara tahu, kita bukan saja perlu bercinta dengan manusia malahan kita juga wajib mencintai Allah yang maha Esa supaya dia juga akan mencintai kita dan memelihara kita.” Kata kata Kaseh membuatkan Kaisara tersentak. Mustahil manusia boleh bercinta dengan penciptaNya yang agung itu.

“Bagaimana nak mencintainya Kaseh?”

“Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia, kecuali agar mereka beribadah kepada Ku” (Az Zariyat:56)
“Tunjukkan rasa cintamu dengan beribadat kepadaNya dan jauhi larangannya.  Cinta yang perlu kita cari adalah cinta yang hakiki iaitu cintaNya bukan cinta manusia yang berlandaskan nafsu semata mata. InsyaAllah, Allah akan membalas cinta kita dengan kemanisan iman.”

“Tapi…Kaisara banyak melakukan dosa, saya tak pernah solat, saya tak tutup aurat dan lain lain lagi. Masih adakah cinta Allah buat Kaisara ?” Kaisara bertanya dengan nada yang amat sayu sehingga air matanya jatuh. Kini, dia betul betul tekad untuk berubah. Dia sedih jika dia sudah tidak dapat di terima Allah.

Kaseh terkedu. Dia tidak menyangka gadis yang berada di depan matanya menangis kerana mengharapkan cintaNya. Ya Allah, kau ampunilah hambamu Kaisara dan kau titipkan cintamu buat dirinya..aminn..
“Kaisara, Allah maha Pengasih lagi maha Penyayang. Sekiranya kita betul betul ikhlas ingin bertaubat Allah pasti akan menerima.”

Kaisara mengangguk angguk. Dia akan cuba untuk menagih cinta kepada Allah. Dia ingin merasai sendiri cinta hakiki itu, adakah cinta itu juga akan berakhir dengan penyesalan? Tidak, dia yakin dengan Allah.
Kaseh bangun untuk menyediakan air untuk Kaisara minum. Kaisara melihat sekeliling bilik Kaseh. Kelihatan rak yang dipenuhi dengan buku buku ilmiah di hujung sudut. Meja belajarnya nampak kemas sekali tiba tiba mata Kaisara terhenti pada sebuah buku. ‘Syariah Islamiah tingkatan 4’. Dia menyelak nyelak halaman buku teks itu sehingga tangannya terhenti kerana membaca sesuatu yang amat menarik perhatiannya. Cara-cara mendapatkan halawatul iman(kemanisan iman). ‘Inilah yang di katakan Kaseh tadi, kemanisan iman,’gumam Kaisara.

1.    Cinta kepada Allah dan rasulnya lebih daripada cinta kepada orang lain
2.       Mengasihi sahabatnya semata mata kerana Allah
3.       Membenci untuk kembali kepada kekufuran
4.       Sabar menghadapi ujian dan cabaran
5.       Istiqamah dalam mengerjakan ibadah
6.       Memperbanyakkan amalan amalan sunat

Kini Kaisara yakin, dia betul betul ingin merasai manisnya iman. Dia tekad untuk mengubah hidupnya tetapi dia juga risau bagaimana penerimaan mama dan papanya ?

“Ya Allah, ya tuhanku, kau tetapkanlah aku di atas landasanmu, kau peliharalah aku dari sebarang kemaksiatan yang boleh mengundang murkamu.  Kau tetapkanlah cintaku pada cintamu…Ya rabbana, kau lembutkan hati mama dan papa agar mereka juga ingin mencintaimu..amin ya rabbal a’lamin…” Kaisara mengaminkan doanya pagi itu dengan hati yang tenang.

“Kaisara, mama awak telefon.” Kaseh menghulurkan telefon bimbitnya kepada Kaisara.
Kaisara bingkas membuka telekungnya. Dia tertanya tanya bagaimana mamanya mengetahui bahawa dia berada di situ.

“Hello mama ?”

“Sayang, kenapa kamu keluar tak beritahu. Telefon bimbit pun kamu tinggal, nasib baiklah Kaseh menelefon mama tadi.” Kaisara merenung Kaseh yang tersengih.
“Kaisara, kejap lagi mama mahu menjemput kamu. Semalam selepas bertengkar, papa terkena serangan jantung. Dia terkejut kamu hilang dan sekarang papa di hospital.” Suara mama kedengaran sedih. Ya Allah, papa !

Papa membuka matanya, syukur ya Allah, papa masih di beri nikmat kehidupan.Kaisara mengukirkan senyuman yang manis buat papa dan papa juga membalas lalu memeluknya.

“Sayang, papa janji tak akan bergaduh lagi dengan mama. So, jangan tinggalkan papa lagi.” Kaisara terkejut mendengar suara Tan Sri Hamdan yang lembut itu. Kaisara menoleh pada mamanya Datin Kirana yang juga sedang senyum.

“Sayang tahu, papa mimpi Sara datang dengan jubah putih dan menyambut papa yang sedang lemas dalam sungai. Papa lihat Sara sungguh cantik ketika itu dan Sara cakap pada papa, Allah sentiasa ada untuk kita cuma kita yang tidak menyedarinya. Papa tahu keluarga kita dah jauh terpesong daripada ajaran agama yang sebenar. Papa nak kita satu keluarga solat jemaah selepas ini. Kita sama sama belajar solat ya.”              
Air mata Kaisara mengalir lembut di pipinya. Ya Allah, kau perkenankan doaku. Syukur Alhamdulillah. Sungguh aku amat mencintaimu wahai tuhanku !

“Baiklah papa, Sara juga amat merindui suasana seperti itu. Sara nak papa jadi imam untuk setiap solat Sara dan ada untuk solatkan jenazah Sara.” Entah kenapa itu yang terluncur dari bibirnya. Tan Sri Hamdan hanya ketawa kelucuan mungkin kerana kata kata Kaisara yang di fikirnya kelakar.

“Papa, izinkan Sara keluar makan dengan Kaseh. Sara betul betul lapar.” Tan Sri Hamdan mengangguk tanda membenarkan.

Kaisara berjalan sambil berpimpinan tangan dengan Kaseh menuju ke kedai mamak di depan hospital. Kaisara yang hendak makan di situ kerana katanya nasi goreng patayya mamak itu sedap.
“Kaseh tahu, Sara sayang Kaseh kerana Allah. Terima kasih kerana membawa Kaisara kembali ke jalanNya.” Kaseh terkedu mendengar kata kata Kaisara yang sungguh ikhlas di perdengarannya. Kaisara melepaskan tangan Kaseh yang masih terkedu lalu dia melintas jalan. Malangnya, Kaisara tidak sempat mengelak daripada lori yang bergerak laju. Akhirnya, Kaisara terlentang di hujung jalan dengan darah yang berlumuran. Kaseh yang melihat kejadian yang berlaku di depan matanya segera berlari mendapatkan Kaisara. Orang ramai mula menggerumuni tempat itu.

Kaseh memangku kepala Kaisara sambil menangis teresak esak. Tangan Kaisara terketar ketar mengelap air mata Kaseh. Darah di tangannya terlekat sedikit di pipi Kaseh. Kaisara senyum seterusnya mengucapkan kata kata terakhir, “ Maha Suci Allah yang menguasai segala kerajaan. Dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Al-Mulk:1). Beritahu mama dan papa Sara sayang mereka tetapi Allah tetap mendahului di hati Sara.”  Kaisara meninggalkan dunia di atas pangkuan Kaseh dengan mengucapkan dua kalimah syahadah. Perginya seorang insan menemui kekasihnya yang amat di cintai..
“Ya Allah! Jadikanlah hari ini kepada kami lebih baik daripada semalam dan jadikanlah hari esok untuk kami lebih baik daripada hari ini…! Amin ya rabbal alamin.

No comments: