Tuesday, July 9, 2013

My Mighty Minds 2013

Assalamualaikum and hello peeps !

Warning! Do not read this if you're lazy! This entry is too long for a lazy person like you :)


6 July 2013, made my day light up! :D Mighty Minds memories :]

Pagi itu, aku bangun pukul 7:15 a.m .Aku pikir aku dah lewat, memang kalut bersiap. Then, aini sampai. Dia yang akan menemani aku ke Politeknik Syed Sirajuddin sebab aku tak familiar sangat dengan tempat tu. Bila dah sampai sana, rupa rupanya kami antara orang yang awal tiba. Hahaha. Sekolah aku menghantar 4 kumpulan yang diwakili oleh form 5 (form lain aku taktau ada berapa team). Dua lelaki, dua perempuan. For your information, this is my first time joining this challenge.
Lepas daftar, team untuk lower secondary yang mula dulu. Kami dapat no team, R15. Memang nervous tengok depa. Lemah semangat jugakla sebab soalan depa pun aku takleh jawab -___-. So, start dari situ aku memang tak expect untuk menang :(

Me and Izatul while waiting for our turn :)
How the challenge ?
First of all, Multiple choice quiz·Teams in each category are to answer 20 multiple questions in English which are based on current events and general knowledge, through an interactive device.·The Top 10 teams in each category will proceed to the second round which is the hands-on challenge.
Time ni, aku yang jadi pemegang remote untuk tekan jawapan. Partner aku ialah Izatul dan Shafinaz. Sungguh, banyak soalan yang kami main tembak je. Lepas tu kami pejam mata dan bertawakal. Akhirnya, kat score board menunjukkan kami di tempat ketiga dengan 260 point. Maknanya kami layak ke second round iaitu hands on! Terbeliak mata kami, memang tak jangka dapat teruskan ke hands on. Tapi, nampaknya, memang rezeki kami :) Unluckily, hanya dua kumpulan bagi upper category sekolah aku yang berjaya ke round seterusnya; kami dan satu team lelaki. 
Hands-on challengeThe challenge will be to build an innovative model in ONE hour. Using Science and Mathematics principles, this model should offer a creative solution for a problem presented two weeks before the challenge in StarEducate and online at www.thestar.com.my/mightyminds.·All teams need to give a three-minute ‘Oral Presentation’ on their model to the judges. Speaking in turn, team members will speak for ONE minute each.·The top five teams in each category will move on to the third round which is the buzzer quiz.
Actually, kami baru ja dapat tau soalan tu. Kami mintak tolong teacher mahanom bagi idea dan bagi pendapat tentang idea kami juga. Kalut sangat. Mana dengan nak reka lagi, nak makan, nak pikir.
Bila dah mula, kami macam kelam kabut sebab taktau nak buat apa. On the spot jugak kami reka sendiri model tu. Kami namakan model tu, 'Multiple-Purpose Choice'(MPC). Lagi lima minit nak tamat, kami still tak siap padahal orang lain dah siap and tengah prepare untuk oral. Tapi kami tak putus asa. Time oral, semuanya berjalan lancar. Tapi ada sesetengah soalan juri yang kami tergagap nak jawab(kami ada mention nama MPC tu jugak). Haha


Buzzer quiz·The top five teams will take part in a buzzer quiz where they will have to answer open-ended questions in English based on Current Events and General Knowledge using the speed quiz buzzer system, individually as well as collectively.
Lepas hands on, kami diberi rehat selama lebih kurang sejam jugaklah sebab nak tunggu yang lower team habiskan oral mereka. Akhirnya, mereka nak umumkan top five untuk buzzer quiz. Diorang start dari low point, sampai yang top point. Kumpulan lelaki sekolah kami iaitu Firas, Irfan dan Afiq dapat tempat keempat dalam hands on. Team kami belum dapat tempat...Rasa sedih sangat. Adakah kami dapat masuk final round? Akhirnya, team kami dapat tempat pertama dalam hands on dengan markah yang paling tinggi iaitu 46.27. Terkejut yang amat! Memang rezeki kami :)

Malangnya, buzzer quiz, kami hanya mampu menjawab satu soalan sahaja yang memperuntukkan dua point. Tapi kami bersyukur, kami dah berjaya sampai final round.

Time yang paling nervous sekali, keputusan. Aku agak, maybe team kami tak akan dapat first, second and third. Tangan aku dah mula rasa sejuk, badan berpeluh peluh. Aku tengok firas and the geng relax sungguh. Siap menyanyi nyanyi lagi lagu 'we are the champion' sebab waktu tu diorang tengah umum lower team punya champion. Tibanya saat bagi upper, diorang umum tempat kelima dahulu, not us. Lega. Tempat keempat, not us jugak! Wahhh, dah sah2 dapat antara satu, dua atau tiga. Lastly, kami di umukan sebagai 'second runner up' of Perlis state! Tak sangkaaaaaa.......dan yang paling terkejut, team firas adalah champion ! Hahahahaha.

Alhamdulillah, ini lah hadiah kami untuk sekolah, rakan rakan dan diri sendiri. Maklumlah, teacher Anisah sendiri cakap, dia menunggu saat ini bertahun tahun sudah. Dan akhirnya, kami realisasikan impian teacher :)
For Firas, Afiq and Irfan, all the best for National Challenge . Good Luck :)
Thanks to the organizer, The Star and RHB Bank because we learned a lot from this Mighty Minds Challenge.  :)
The most important, thanks to Allah yang maha pemurah, yang memberi rezeki kepada kami yang tak berapa layak ini :') Alhamdulillah.
 Wanna know more? Click  HERE

My treasure :) 

3 comments:

Anonymous said...

hai saya rosmah mansor....saya sgt berminat untuk jadikan awak ank angkat saya bersama papa najib... boleh dpt sikit 2.6B

Anonymous said...

Congrate sis =)

Anonymous said...

Jangan percaya komen atas tu.... dia saje nak main-main -_-
Btw saya suke baca story awak.....