Tuesday, November 29, 2011

Hati Sakit vs Sakit Hati

Assalamualaikum ..

Apa khabar semua ? sihat ? Hehehe, aku tau sure ramai yg akan jawab sihat kan ? Tapi sebenarnya, kita tak tahu ada lagi anggota kita yg mungkin sakit, iaitu hati .


“Sesungguhnya pada jasad itu ada segumpal darah,jika ianya baik,maka baiklah jasad keseluruhannya dan jika ia rosak,maka rosaklah keseluruhannya.Sesungguhnya ia adalah hati.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Sekarang ramai yang lebih bimbang sakit hati dari memikir hati yang sakit . Apa beza hati sakit dengan sakit hati ? Sakit hati wujud apabila timbulnya perasaan hasad dengki dan iri hati. Jadi, peliharalah diri daripada perasaan-perasaan ini kerana hanya akan menimbulkan perkara yg tidak baik. Sakit hati juga akan memecah belahkan masyarakat kita. Hati pula terbahagi kepada tiga jenis,

Hati yang sihat - Petanda-petanda hati yang sihat ialah dia meninggalkan alam dunia,seolah-olah berada di alam akhirat,cintanya hanya kepada Allah SWT mengatasi segala kecintaannya kepada yang lain,apabila berada dalam solat,hilang segala kerungsingan terhadap runtunan-runtunan keduniaan,tidak tenang kalau tidak menyebut nama Allah SWT . Maksudnya, kita tak terlalu leka dengan nikmat tuhan di dunia tetapi menganggap dunia tempat persinggahan sebelum menuju akhirat. 


“Jadikan dirimu di dunia ini seolah-olah kamu hanya pendatang atau penumpang lalu sahaja”.Riwayat al-Bukhari.

Hati yang sakit - Alamat atau petanda hati yang sakit ialah,tuannya tidak terasa sakit dengan turihan-turihan maksiat,tidak terasa sakit tentang kejahilannya terhadap hak dan kebenaran.Sebaliknya hati yang sejahtera akan terasa sakit dengan adanya keburukan dan kejahatan.Di antara petanda-petanda hati yang sakit ialah penolakannya terhadap ‘makanan-makanan hati’ yang manfaat,sebaliknya sedia menerima makanan-makanan hati’ yang memudaratkan.Tiada makanan ynag lebih bermanfaaat daripada iman dan ubat yang paling mujarab daripada al-Quran. 


Hati yang mati - Tanda-tanda hati yg mati -> 
  1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
  2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.
  3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
  4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.
  5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.
  6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
  7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
  8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.
  9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
  10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.
p/s : aspuri smkaa mesti dah tau kan tanda hati mati ni, ingat lagi tak tazkirah terakhir kita hari tu :)

Sakit hati adalah sebahagian daripada penyakit hati . Kita mestilah menjaga hati daripada sakit dan mati dengan cara
bermuhasabah diri . Sebelum kita sakit hati dengan perbuatan org terhadap kita baiklah kita memikir dahulu kenapa dia bertindak demikian kepada kita. Mungkin kerana kita yg menyebabkan dia terasa hati dengan kita sehingga dia mahu bertindak demikian.

Menjauhkan diri dari sifat hasad dengki dan iri hati yang wujud dari sifat cinta akan kehormatan dan kemewahan sehingga menyebabkan hilang rasa syukur.
 Rasulullah bersabda, "Tidak boleh dengki kecuali kepada dua orang. Yaitu orang yang diberi harta oleh Allah, kemudian memenangkannya atas kerakusannya di jalan yang benar. Dan orang yang diberi hikmah oleh Allah, kemudian memutuskan persoalan dengannya dan mengajarkannya." (HR. Bukhari)


Menumbuhkan sifat pemaaf .  "Jadilah engkau pemaaf, dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh." Firman Allah dalam surah Al-A'raf: 119

Husnudhdhan (berprasangka baik)
Allah berfirman, "Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa. Dan jangalah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebagian kalian menggunjing sebagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya." (QS. Al-Hujurat : 12)

Menumbuhkan Sikap Ikhlas
Ikhlas adalah kata yang ringan untuk diucapkan, tetapi cukup berat untuk dilakukan. Orang yang ikhlas dapat meniatkan segala tindakannya kepada Allah. Ia tidak memiliki hati yang bersifat duniawi. Apabila Allah mengujinya dengan kenikmatan, maka ia bersyukur. Bila Allah mengujinya dengan kesusahannya pun ia bersabar. Ia selalu percaya bahwa Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik bagi hambanya.

Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya;
"Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal 
sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa. "

Jadi kawan-kawan, perbanyakkanlah zikrullah dan ibadah kepada-Nya agar hati kita tidak akan mati dan sentiasa sihat :)

Thankyou for reading !jyeahhh

No comments: